Правильний вибір професії


Усвідомлений вибір професії впливає на подальше життя, визначає успішність самореалізації, соціалізації, кар'єрного і професійного зростання. У виборі професії важливу роль відіграють багато чинників такі як: коефіцієнт інтелектуальності (IQ), тип темпераменту чи характеру, структура інтересів, сенс життя тощо. Бо більшість сучасних професій є дуже складними і також потребують ретельного глибинного пізнання, до того ж їх кількість сягає тисяч. А невдалий вибір професії призводить до незадоволення собою, неефективності праці, невдалої кар'єри, безробіття та, більш того, - до страждань від професійних хвороб. Саме тому для професійного самовизначення, підліткам потрібна кваліфікована допомога у вирішенні цієї проблеми, яку здійснює система профорієнтації.
Уся робота загальноосвітнього навчального закладу сприяє насамперед виявленню й розвитку схильностей і здібностей учнів, формуванню мотивів вибору професії, професійних інтересів, моральних та інших якостей, важливих для майбутньої трудової діяльності.
Робота з професійної орієнтації підлітків ведеться в декількох напрямках: просвітницька, діагностична та консультаційна.  
Мета цієї роботи полягає у тому, щоб підвести учня до прийняття самостійного, обдуманого, усвідомленого рішення про вибір професії.
Професійне самовизначення збігається з вибором професії, якщо молода людина обирає професію у відповідності зі своїми інтересами, схильностями, прагненнями та здібностями.
Велику роль у виборі майбутньої професії дитини відіграють і батьки.
Бажання батьків, які пов’язані з отриманням дитиною освіти, часто засновані на їх особистому досвіді «примусової» педагогіки. На вибір можуть також впливати нереалізовані амбіції батьків, які можуть нав’язувати молодій людині чужий сценарій життя.
Інколи батьки, люблячи свою талановиту дитину і бажаючи їй «лише добра», готові йти на будь якіжертви. Дитина, в свою чергу, намагаючись не розчарувати батьків своїми результатами, розраховується за такий подвиг психологічним та фізичним здоров’ям. Ціна за «відмінне навчання» може стати аж надто високою. Часто зворотною стороною такого навчання виявляється невпевненість в собі, ослаблене здоров’я, підвищений рівень агресії.
Отже, процес вибору професії характеризується багатовимірністю. Для правильного, адекватного вибору випускнику школи слід провести велику внутрішню роботу. Ця робота повинна містити кілька важливих етапів.
Перший етап - профінформаційний. Він дозволяє отримати максимум інформації про професії, їх зміст, статус на ринку праці, рівень необхідної освіти, перспективи працевлаштування, можливості продовження навчання. Ознайомлення з професіограмами (Професіограма — повний опис особливостей певної професії, що розкриває зміст професійної праці, а також вимог, які вона ставить перед людиною. Складається на основі аналізу змісту професійної діяльності і містить у собі загальну характеристику професії і вимоги, що професія ставить до людини. Професіограма — це по суті документ, у якому подано комплексний, систематизований і всебічний опис об'єктивних характеристик професії і сукупності її вимог до індивідуально-психологічних особливостей людини).
Другий етап - профдіагностика, яка має на меті виявлення мотивів, інтересів, схильностей та здібностей учня до опанування професії.
Третій етап - профконсультування, що передбачає надання допомоги у виборі професії на основі зіставлення професіограм та діагностування.
У процесі консультації може здійснюватися переорієнтація учня з випадково обраної на іншу професію (спеціальність), однак остаточний вибір залишається за ним.
Четвертий етап - професійна апробація, під час якої відбувається знайомство учнів з робочими місцями, їх технічним оснащенням; визначаються і перевіряються здібності майбутнього працівника безпосередньо у трудовій діяльності, здатність виконувати операції у визначеній послідовності; співвідносяться очікування підлітків з реальними умовами трудової діяльності; здійснюється оцінка ними самими своїх можливостей засвоєння обраної професії.
Своєчасне виявлення професійних інтересів і якостей підлітків сприяє ранньому професійному становленню особистості. З допомогою надання профорієнтаційної допомоги учні намагаються обирати професію яка відповідала б сформованим у них уявленням про себе. Вони роблять те, що, на їхню думку, може принести їм задоволення та максимально сприяти особистому зростанню.
Можна з впевненістю сказати, що допомога не потрібна тому, хто знає ким бути — тут головне не заважати. Також тим, хто має кілька варіантів професійного вибору, з яких не може обрати, теж допомога не потрібна. Але за певної умови: молода людина має володіти певними якостями. Серед них — любов до людей та до праці, здатність до самонавчання та саморозвитку, самостійність в мисленні та вчинках.
Шановні учні, поставтеся з максимальною відповідальністю до свого вибору. Не дайте закоренілим стереотипам чи думці сторонніх збити Вас з правильного шляху. Прислухайтеся до себе, оберіть ту професію, яка приноситиме Вам задоволення та відчуття внутрішньої гармонії, а матеріальна винагорода за таку працю не змусить на себе довго чекати.
Бажаємо Вам успіхів у самовизначенні!

Комментариев нет:

Отправить комментарий